Opieka nad dziećmi w wieku do lat 3. Zadania i
odpowiedzialność opiekunów, jednostek samorządu terytorialnego oraz innych
podmiotów realizujących opiekę nad dziećmi do lat 3
PLIKI DO POBRANIA NA DOLE
Cel szkolenia
podniesienie i uporządkowanie wiedzy
i kompetencji przedstawicieli JST i podmiotów niegminnych
prowadzących i realizujących instytucjonalne formy opieki nad dziećmi
w wieku do lat 3 (żłobek, klub dziecięcy, dzienny opiekun, niania).
przybliżenie wiedzy o standardach opieki nad
dziećmi w wieku do lat 3, kwalifikacjach i kompetencjach opiekunów i osób
prowadzących i zarządzających instytucjonalnymi formami opieki nad
dziećmi w wieku do lat 3.
omówienie znowelizowanych przepisów i procedury
dotyczącej zasad organizacji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz
warunków i aspektów finansowych funkcjonowania opieki nad dziećmi do lat
3.
otrzymanie wzorów i schematów obowiązujących
dokumentów.
możliwość uzyskania odpowiedzi na pytania.
Program webinarium
Ogólne
informacje dotyczące systemu opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 – formy
opieki i sposób ich organizacji, podmioty prowadzące, akty prawne, na
podstawie których funkcjonują.
Funkcjonowanie
systemu opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 w świetle zmiany
przepisów ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku
do lat 3 oraz rozporządzeń do ustawy, które weszły w życie 1
stycznia 2018 r.
Zadania
żłobka i klubu dziecięcego – zapewnienie opieki zbliżonej do warunków
domowych, opieki pielęgnacyjnej oraz edukacyjnej, prowadzenie zajęć
opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych.
Warunki,
jakie powinien spełnić lokal na żłobek iklub dziecięcy, w tym
warunki sanitarno-lokalowe oraz kwestie bezpieczeństwa przeciwpożarowego.
Rejestracja
każdej instytucjonalnej formy opieki: wpis żłobka i klubu dziecięcego do ogólnopolskiego
rejestru żłobków i klubów dziecięcych, zmiana danych w rejestrze,
wykreślenie instytucji z rejestru za pośrednictwem ministerialnej strony
portalu Emp@tia.
Wyżywienie
w zgodności z normami żywienia opracowanymi przez Instytut
Żywności i Żywienia.
Dyrektor
żłobka, osoba kierująca pracą klubu dziecięcego- zakres wymagań,
zadań, sprawozdawczość.
Personel
żłobka/klubu dziecięcego, w tym personel zajmujący się dziećmi
niepełnosprawnymi iwymagającymi szczególnej opieki.
Kwalifikacje,
wymagania, kompetencje osób opiekujących się dziećmi, w tym zasady
współdziałania zrodzicami.
Zatrudnienie/rejestr/kwalifikacje/zadania
dziennego opiekuna – zapewnienie opieki w warunkach bytowych zbliżonych do
warunków domowych, współpraca z rodzicami.
Standardy
jakości opieki i wspierania rozwoju dzieci do lat 3, w tym dzieci zniepełnosprawnościami
wświetle wymogów.
Nadzór
i kontrola gminy nad żłobkiem lub klubem dziecięcym w zakresie warunków i
jakości świadczonej opieki.
Obowiązek
sporządzania sprawozdań oraz gromadzenia przez gminy sprawozdań
podmiotów innych niż gminy.
Finansowanie
tworzenia i funkcjonowania instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3.
Współpraca
z sektorem prywatnym w sferze usług publicznych – zlecenie przez gminę
dostarczania usług opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 podmiotowi
prywatnemu.