Kiedy należy udać się na konsultacje do terapeuty Integracji Sensorycznej?
Dziecka z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego (SPD) nie można włożyć w żadne schematy czy ramy. Występują jednak i można podać przykłady charakterystycznych zachowań dziecka z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego.
Gdy Twoje dziecko:
- wykazuje nadmierną aktywność motoryczną, jest w ciągłym ruchu,
- szybko się irytuje,
- trudno mu usiedzieć w miejscu,
- lubi hałasować,często krzyczy bez powodu,
- nie wykonuje poleceń,wymaga częstego powtarzania polecenia,
- wydaje się być nadmiernie rozdrażnione,kopie, szczypie, popycha inne dzieci,
- nie potrafi ustać w miejscu,nie potrafi usiąść obok innych dzieci lub nie potrafi ustać w szeregu;jest bardzo płaczliwe,nie lubi się przytulać – reaguje płaczem,
- na placu zabaw wyłącznie biega nie korzystając ze sprzętu terenowego, nie wspina się, nie zjeżdża ze zjeżdżalni,
- nie chce brać udziału w zabawach zorganizowanych – często stoi z boku,
- nie lubi huśtawek, karuzeli,
- stroni od zabaw w piasku,
- jest zbyt impulsywne – trudno jest mu kontrolować własne emocje,
- często przegrywa lub rezygnuje z zabaw ponieważ zabawa nie przebiega po jego myśli,
- trudno przerwać wykonywaną czynność,
- odzywa się często nie pytane,
- szybko się dekoncentruje lub koncentruje się na krótko, nawet jeśli wykonuje ulubione czynności to słabo organizuje swoje działanie, szybko zapomina,
- wykazuje brak lub nieokreśloną lateralizację,
- unika kontaktu wzrokowego,
- wykazuje problemy natury emocjonalnej, społecznej,
- wydaje się być leniwe, powolne, apatyczne,
- wykazuje małe zainteresowanie otoczeniem, nie wykazuje własnej inicjatywy,
- ma wysoki poziom frustracji przy czym wydaje się krnąbrne, uparte, lub zbyt uległe,
- wykazuje słabą organizację samoobsługową,
- cechuje słaba koordynacja wzrokowo-ruchowa.
Z problemów, z zakresu integracji sensorycznej dzieci nie wyrosną. Problemy będą rosły razem z nimi, dlatego tak ważne jest ich wczesne zdiagnozowanie i objęcie terapią SI. Warto jednak podkreślić, że wymienione powyżej zachowania dziecka nie muszą świadczyć o wystąpieniu problemu z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego.Trzeba pamiętać, że jedynie wyspecjalizowany terapeuta, na podstawie przeprowadzonych metod badawczych jest w stenie odpowiednio zdiagnozować Dziecko.
Metody Pracy stosowane w diagnozie SPD
- Wywiad z rodzicami dotyczący przebiegu ciąży, okresu niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa: wspólne wypełnienie kwestionariusza sensomotorycznego dziecka.
- Obserwacje zachowań dziecka podczas swobodnych aktywności na sali.
- Obserwacje zachowania dziecka podczas proponowanych aktywności terapeutycznych.
- Wybrane próby Obserwacji Klinicznej Integracji Sensorycznej.
- Południowo-Kalifornijskie Testy Integracji Sensorycznej (A. Jean Ayres)